Oliver risikerer at dumpe folkeskolen: Heldigvis findes der mennesker som Dorthe

Oliver Nielsen har adhd og autisme, hvilket gør skolearbejdet svært, men ugentlige møder med en frivillig mentor har hjulpet ham.

For 14-årige Oliver Nielsen går det strygende med matematikken, men når det kommer til dansk, så har bogstaverne det med at drille, og motivationen til at samle en bog op er lav.

- Jeg kan sidde i timevis og tænke over det. Skal jeg tage en bog? Skal jeg sidde og læse op? Og så ender det altid med, at jeg tager min telefon, siger han til TV 2 Kosmopol.

Desuden har Oliver Nielsen to diagnoser, autisme og adhd, som kan gøre det ekstra svært at holde fokus på skolearbejdet, når han først kommer i gang, forklarer han.

Af samme årsag går han også på specialskole.

quote Nogle gange er der en uge, hvor det bare kører op og ned ad væggene

Oliver Nielsen

Det er forskelligt, hvor meget Oliver Nielsen føler sig påvirket af sine diagnoser: 

- Nogle gange er der en uge, hvor det bare kører op og ned ad væggene. Og så er der andre uger, hvor det er meget stille og roligt, siger han.

Men han er ikke i tvivl om, at hans frivillige mentor Dorthe Nielsen, som han mødes med hver tirsdag aften, har haft en afgørende rolle i forhold til at gøre ham bedre i dansk.

Og så er Dorthe Nielsen også god til at rumme Olivers energiniveau og holde ham fokuseret på de opgaver, han skal løse. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Oliver drømmer om at uddanne sig til smed, men det kræver, at han består matematik og dansk ved 9.klasses afgangsprøve.
Oliver drømmer om at uddanne sig til smed, men det kræver, at han består matematik og dansk ved 9.klasses afgangsprøve.
Foto: Nynne Frost Andersen/ TV 2 Kosmopol

- Hvis man skal læse selv, så ved man jo ikke, om man læser rigtigt. Så man er nødt til at have en, der sidder ved siden af og hjælper. Og måske også holder én lidt i ørerne, siger Dorthe Nielsen med et smil til Oliver Nielsen, der med det samme giver hende ret. 

quote Der er langt i mål, det er jeg godt klar over

Dorthe Nielsen, frivillig mentor ved Lær for Livet .

Dorthe Nielsens ambition er, at få Oliver hele vejen til at kunne bestå 9. klasse.

Og allerede nu, efter halvandet år med ugentlige møder, kan hun mærke en stor udvikling, fra da de startede med at ses.

- Jeg kan faktisk godt mærke, at der er en udvikling hos ham i forhold til at kunne læse og skrive meget bedre, end han kunne før, men der er langt i mål, det er jeg godt klar over, siger Dorthe Nielsen. 

quote Man må endelig ikke gøre det, hvis man ikke føler, man har overskud. Det kan jo være et barn, der er blevet svigtet før

Dorthe Nielsen, frivillig mentor ved Lær for Livet .

Foruden lektier og skole arbejde, bruger de også rigtig meget tid på hygge og madlavning - og efterhånden er de gået hen og blevet venner.

Egentligt laver Dorthe Nielsen ikke så meget mad til hverdag, så det er oftest Oliver, der fører an, og det er også ham, der finder de forskellige opskrifter, som de laver til hvert møde. Så hjælper Dorthe i stedet med at minde ham om, at man skal huske at vaske hænder og rydde op efter sig selv.

Og faktisk hygger de sig så meget, at de også er begyndt at mødes uden for de faste tirsdagsmøder.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Afstemning

_

De har både være ude at klatre sammen, og så har Oliver også overnattet nogle gange hos Dorthe Nielsen.

I dag er der ingen tvivl om, at de har fået et helt særligt bånd. Dorthe Nielsen er også sikker på, at hun ikke ville kunne slippe Oliver helt, når han en dag er færdig med sit mentorforløb.

Og det er derfor også hendes klare anbefaling, at man skal melde sig som mentor, hvis man føler, man har overskuddet til det:

- Jeg vil absolut anbefale, at man bliver mentor. Men man skal også bare huske, at det tager noget af ens tid, så man må endelig ikke gøre det, hvis man ikke føler, man har overskud. Det kan jo være et barn, der er blevet svigtet før. Så derfor skal man lige overveje det en ekstra gang, siger hun.

Dorthe Nielsen er blevet frivillig mentor for Oliver igennem organisationen Lær for Livet

Hvad kræver det at blive mentor ved Lær for Livet

Du skal have tid, lyst og interesse for at gøre en forskel for et barn. Det forventes, at du kan mødes med barnet 2-4 gange om måneden.

Det forventes, at du er frivillig mentor for et barn i minimum 18 måneder.

Du skal både være klar på at have et fokus på den faglige læring og udfordringer, men også den personlige læring, som hjælper barnet til stærkere sociale kompetencer.

Du skal ikke nødvendigvis have en faglig relevant uddannelse, men du skal være i stand til at kunne hjælpe barnet med opgaver på folkeskole-niveau.

Du skal gennemgå en grundig screeningsproces, som består i tre interviews med Lær for Livet. Det er en vurdering af mentorens baggrund, erfaringer, kompetencer og en vurdering af hjemmet, hvor de fleste møder vil foregå.

Bliver du godkendt som mentor, sendes du på uddannelse, og har efterfølgende løbende supervision, og sparingsmuligheder, i hele den periode du er en del af Lær for Livet.

Du kan komme med Oliver og Dorthe til årets første møde i videoen herunder, hvor der bliver bagt turbokage og pizza.

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Fotograf: Nynne Frost Andersen / TV 2 Kosmopol

Prisvindende organisation står bag indsats

For Oliver Nielsen er drømmen lige nu at blive smed og arbejde med svejsning.

Men han kan ikke komme ind på smedeuddannelsen uden en afgangseksamen fra folkeskolen, og mindst 02 i gennemsnitskarakter i dansk og matematik.

Og det kan muligvis blive et problem, da han er en del af de børn og unge, som statistisk set er langt dårligere stillet i forhold til at gennemføre folkeskolen.

quote Alle børn og unge og også dem i udsatte positioner, skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse

Karen Haumann, Direktør i Lær for Livet

Faktisk viser statistikker, at kun tre ud af ti af børn og unge i udsatte positioner gennemfører folkeskolens afgangseksamen.

Og det anser man i organisationen Lær for Livet som et kæmpe problem:

- Det skriger jo til himlen om et tab, både for det enkelte barn og for vores samfund, at der er så mange børn og unge, som ikke får de samme muligheder for at komme igennem en ungdomsuddannelse, siger Karen Haumann, der er direktør i Lær for Livet, til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Karen Haumann var selv frivillig i Lær for Livet i fem år, før hun blev direktør i september sidste år. Hun valgte at blive frivillig efter tabet af sin mand, da hun dengang manglede noget, der gav mening i hendes liv.
Karen Haumann var selv frivillig i Lær for Livet i fem år, før hun blev direktør i september sidste år. Hun valgte at blive frivillig efter tabet af sin mand, da hun dengang manglede noget, der gav mening i hendes liv.
Foto: Liv M. Kastrup

Lær for Livet er en civilsamfundsorganisationen, hvis hovedformålet er at udligne den læringsulighed, der i dag er blandt børn og unge, som lever i udsatte positioner i Danmark.

Og organisationen har i mere end 10 år i samarbejdet med flere af landets kommuner om forskellige indsatser, for at hjælpe børn som Oliver Nielsen op på niveau med ikke udsatte jævnaldrende. Det gælder blandt andet learning camps, brobygning og mentorordninger som Oliver og Dorthe Nielsens.

- Vores vision er, at alle børn og unge - også dem i udsatte positioner - skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. For vi ved fra masser af forskning, at uddannelse er en af de allervigtigste faktorer for, om du er i stand til at klare dig og etablere dig i et godt voksenliv, siger Karen Haumann.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvem er Lær for livet?

Organisationen startede med at hjælpe børn og unge i 2013, og i dag tager de 125 nye ind om året, og har i alt 500 aktive børn og unge som følger programmet.

Dertil har de omkring 450 frivillige, og ambitionen er vokse yderligere de kommende år.

I starten havde Lær for Livet udelukkende indsatser mod børn anbragt udenfor hjemmet, men i 2019 blev det besluttet, at det også skulle målrettes mod børn og unge med sociale foranstaltninger, der bor hjemme. Statistikker viser nemlig, at de er lige så langt bagud i skolen.

De arbejder sammen med cirka halvdelen af landets kommuner, og det er kommunerne, der vurderer hvilke børn, der skal visiteres til at få gavn af Lær for Livets indsatser.

Indsatserne går ud i tre grene:

Learning camps, er et ophold af op til en uges varighed, hvor børnene får undervisning i dansk, matematik og personlig udvikling. Børnene bliver en del af et stærkt fællesskab med børn og camp-undervisere, som de møder på flere camps i løbet af et år

Brobygning, fungerer som en styrkelse af samarbejdet mellem børnenes hjem, skoler, kommunen og rådgivere.

Mentorordning, Alle børn og unge, der ønsker det, får tilknyttet en frivillig mentor, som i deres fritid både hjælper med det faglige og fungerer som en ressourcestærk og voksen rollemodel. De frivillige mentor behøver ikke være uddannede lærer eller have anden erfaring, men de gennemgår alle en lang screeningsproces, inden de tilknyttes et barn.

Børnene er mellem 9 og 13 år, når de starter det seksårige forløb ved Lær for Livet

Senest vandt organisationen i november 2023 Unicefs børnepris for deres godgørende arbejde med børn og unge i udsathed.

Noget man i organisationen er meget stolte af og ser som et kæmpe skulderklap.

- Det er jo en kæmpestor anerkendelse af, at det arbejde, vi har gjort - det virker. Og det er en anerkendelse, som også bekræfter, at det kan lade sig gøre at omskrive historien for de her børn og unge, som ellers risikerer at ende i permanent udsathed, til faktisk at kunne få mulighed for at skabe sig en langt bedre fremtid og et selvforsørgende voksenliv, siger Karen Haumann.

Forskning viser overbevisende resultater

Hos Lær for livet mærker de høj grad, at deres arbejde har gjort en forskel for hundredvis af danske børn de seneste ti år. 

Og det bakkes også op af forskningsresultater. 

Lær for Livet har blandt andet haft Aarhus Universitet - DPU - til at lave følgeforskning på deres første årgang, som udelukkende var anbragte børn. 

quote Alle de børn, vi ikke lykkedes med at få igennem folkeskolen og videre til en ungdomsuddannelse, dem risikerer vi at tabe, og så har samfundet kæmpestore udgifter på dem resten af deres levetid

Karen Haumann, direktør i Lær for Livet

Og her taler resultaterne for sig selv. 

Fra at det normalt er tre ud af ti udsatte børn, der gennemfører og består af folkeskolens afgangseksamen, så er det lykkedes at rykke det til, at det er op imod otte ud af ti. 

Og det er resultater, som direktør Karen Haumann ser på med stor begejstring.

- Det er selvfølgelig en kæmpe gevinst for det enkelte barn, men det er jo også en kæmpe gevinst for vores samfund, fordi alle de børn, vi ikke lykkedes med at få igennem folkeskolen og videre til en ungdomsuddannelse, dem risikerer vi at tabe, og så har samfundet kæmpestore udgifter på dem resten af deres levetid, siger hun til TV 2 Kosmopol.

Lige nu er de også i gang med nye forskningsundersøgelser, der inkluderer de ikke anbragte børn som Oliver, men forskningen har ikke kørt længe nok endnu, til at man kan konkludere noget på det. 


Trods mange gode resultater og Unicefs børnepris mangler organisation stadig frivillige hænder flere steder i landet. Du kan se i boksen herunder, hvor der mangler frivillige mentorer nær dig:

Her mangler man mentorer i hovedstadsområdet

  • Espergærde

  • Frederikssund

  • Glostrup

  • Hedehusene

  • Hørsholm

  • Køge

  • Snekkersten

  • Stenløse

  • Ålsgårde

  • Taastrup

  • Tisvildeleje


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik