Helene har boet på Amager med sin familie i 12 år. Ny rapport får dem til at overveje at flytte væk

Der er mere luftforurening med ultrafine partikler omkring Københavns Lufthavn end på HC Andersens Boulevard. Det viser en ny rapport.

- Lufthavnen ligger derovre. Cirka halvanden kilometer den vej.

Helene Bach står på sin altan og peger i retning af Københavns Lufthavn. I 12 år har hun boet med sin familie på Amager.

- Hele vores liv er jo tæt på lufthavnen, fortæller hun.

Derfor er hun en af dem, der med spænding har ventet en ny rapport om luftforurening omkring lufthavnen.

- Selvfølgelig havde jeg håbet, at det ikke så sådan ud, men det er jo det, vi havde frygtet. Og nu ligger der jo tal og målinger på det. Så det er vi selvfølgelig bekymrede over, lyder det fra Helene Bach.

De nye målinger er samtidig med til at håndgribelige de gener, hun og mange andre naboer til den enorme lufthavn mærker.

- Nogle dage, når man kommer ud om morgenen, lugter der jo virkelig sådan af det der jetfuel, forklarer Helene Bach, mens hun viser rundt i haven på Amager.

Udover at bo tæt på lufthavnen, har hun over længere tid også kæmpet mod en udvidelse af lufthavnen.

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Der er mere luftforurening med ultrafine partikler omkring Københavns Lufthavn end på HC Andersens Boulevard. Faktisk overstiger luftforureningen Verdenssundhedsorganisationen WHOs grænseværdi næsten tre gange.

Miljøministeriet har bestilt rapporten

Rapporten, der er lavet af Aarhus Universitets Nationalt Center for Miljø og Energi, er bestilt af miljøministeriet, og viser en høj partikelforurening.

Området omkring Københavns Lufthavn er nemlig mere luftforurenet med ultrafine partikler end H.C. Andersens Boulevard, og visse steder er luftforureningen tæt på tre gange højere end Verdenssundhedsorganisationen, WHO’s, grænseværdi for høj partikelforurening.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os - Formular

_

Men selvom det er vilde målinger, så er de glade for rapporten i lufthavnen.

- Det er jo super godt, at der bliver sat fokus på den her problemstilling. Det er ikke noget, der overrasker os, for vi har arbejdet med det her område gennem mange år, lyder det fra Marie Skotte, der er direktør for bæredygtighed hos Københavns Lufthavn.

Hos lufthavnen håber de på, at der kan komme et politisk fokus på at udvikle brændstof, der forurener mindre.

Gør I selv nok?

- Hver dag når vi går på arbejde, ønsker vi at gøre det bedre. Vi gør alt, hvad vi kan lige nu, men det er flyenes brændstoffer, der er den store kilde til den ultrafine forurening, som vi skal have løst, lyder det fra bæredygdighedsdirektøren. 

Blandt andet arbejder man i lufthavnen med at sørge for, at flyene ikke holder i tomgang, og at alle de andre køretøjer i lufthavnen skiftes ud med nogle, der er eldrevne.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Høj luftforurening i området omkring lufthavnen

Området omkring Københavns Lufthavn er mere luftforurenet med ultrafine partikler end H.C. Andersens Boulevard, og visse steder er luftforureningen tæt på tre gange højere end Verdenssundhedsorganisationen, WHO’s, grænseværdi for høj partikelforurening.

Det fremgår af en ny rapport fra Aarhus Universitets Nationalt Center for Miljø og Energi, som Miljøministeriet har bestilt.

I rapporten konkluderes det, at ”lufthavnen bidrager betydeligt til luftforureningen med ultrafine partikler i området omkring lufthavnen” og, at ”andelen af ultrafine partikler fra lufthavnen udgør 50-90 procent ved målepunkterne tæt ved lufthavnen”.

Det er hovedsageligt flymotorer, der vurderes at udlede partiklerne, men også køretøjer inde i selve lufthavnen samt biltrafik til og fra bidrager til luftforureningen.

Målingerne er foretaget ved, at en bil med påsat måleudstyr har kørt faste ruter fra grænsen til lufthavnen og tre kilometer væk og indhentet målinger undervejs. Der er også taget målinger fra stillestående holdepunkter tæt på og længere væk fra lufthavnen.

Rapporten konkluderer, at luftforureningen med ultrafine partikler er værst i nærområdet til lufthavnen, mens forureningsniveauet ved målestationer tre kilometer væk ofte hænger sammen med vindretning.

Der er også målt for kvælstofdioxid, og her ligger luftforureningsgraden under EU’s grænseværdier.

Overvejer at flytte

Det er især når flyene kører rundt på landjorden, at de udskiller mange af de sundhedsskadelige ultrafine partikler, fordi flyets motorer ikke kan bruge brændstoffet optimalt på jorden.

- De ultrafine partikler er jo alle steder. Og det skal jo ikke være os, der betaler prisen for de konsekvenser, som det har, at lufthavnen skal udvises, siger naboen til lufthavnen.

Derfor mener Helene Bach ikke, at det er nok at der kommer et fokus på at udvikle bedre brændstof til flyene. Hun mener også, at der burde blive sat en stopper for udvidelsen af lufthavnen.

Er forurening ikke bare prisen, når man bosætter sig så tæt på en lufthavn?

- Der bor jo 200.000 mennesker på Amager, så det synes jeg ikke, man kan sige. Det er jo også en politisk beslutning, at lufthavnen skal være dobbelt så stor. Det lå ikke i kortene, da jeg flyttede herud for 12 år siden, lyder det fra Helene Bach.

TV 2 Kosmopol har forsøgt at få en kommentar fra miljøminister Magnus Heunicke (S), men han har ikke ønsket at stille op til interview. 

Vi ville gerne have spurgt han, hvilke konsekvenser den nye rapport kommer til at få, og om den kommer til at have betydning for den planlagte udvidelse af lufthavnen.

Helene Bach har i flere år kæmpet mod en større lufthavn - og dermed mere partikeludledning - men indtil videre uden held.

- Nogle gange er jeg simpelthen i tvivl om, hvad jeg kan håbe på. Jeg overvejer da at flytte herfra, når mine børn flytter hjemmefra. Det er der også andre der har gjort, siger hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik