Ærkekøbenhavnsk brand er gået konkurs: Her er fem ting, vi vil huske Wood Wood for

Efter mere end 20 år i gadebilledet er modevirksomheden Wood Wood nu begæret konkurs. Vi har fundet fem nedslag, der fortæller historien om et af Danmarks mest succesfulde tøjbrands.

Det københavnske modehus Wood Wood er mandag begæret konkurs.

Det oplyser Mads Lunøe, administrerende direktør i moderselskabet Carrington, der ejer Wood Wood, i en e-mail til TV 2 Kosmopol.

- Carrington ApS (Wood Wood) vil gerne udtrykke vores dybeste taknemmelighed til alle medarbejdere, samarbejdspartnere og kolleger, som har støttet os gennem årene og i denne udfordrende tid, skriver virksomheden.

Det ligner altså en ende på historien om et af de største danske streetwear-brands. En historie, der på mange måder også er historien om den danske og globale modebranche siden årtusindeskiftet. 

Vi har sammen med modeekspert Carla Aagaard-Strube fundet frem til fem ting, der har defineret det nyskabende men også til tider kontroversielle brand.

1. De gjorde streetwear til allemandseje og high fashion

Det tre stiftere, Karl-Oskar Olsen, Brian S.S. Jensen og Magnus Carstensen, kom ud af graffiti-miljøet i Roskilde, og da de startede Wood Wood i 2002, var deres stil noget, man mest så i byens skateparker. 

Men det ændrede sig hurtigt op gennem 00'erne:

- De var med til at skabe et nyt modebillede. På det tidspunkt var det ikke comme il faut at have sneakers på eller en t-shirt under blazeren på kontoret, fortæller Carla Aagaard-Strube, der er chefredaktør på Fashion Forum, der er et nyhedsmedie om modebranchen.

Og det var ikke kun på kontoret, at det her street-inspirerede tøj pludselig blev dagligdag. Wood Wood dukkede også op på catwalken:

- Ud af det her streetwear groede der et modebrand, og de var med til at få den her streetwear-kultur til at vokse sammen med modeverdenen, fortæller Carla Aagaard-Strube. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Wood Wood til Copenhagen Fashion Week i 2014 på Refshaleøen
Wood Wood til Copenhagen Fashion Week i 2014 på Refshaleøen
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

2. Vilde samarbejder med globale brands

Wood Wood var frontløbere for internationale samarbejder. I 00'erne og 10'erne lavede de samarbejder med store brands som Adidas, Nike og Disney. I dag er det en gængs forretningsmetode, men da Wood Wood begyndte at gøre det, var det ret nyt.

- De var nogle af de første til at lave de her collabs. Det var helt vildt, at de her unge drenge lavede de her store samarbejder, og det var med til at legitimere deres brand, fortæller Carla Aagaard-Strube

Da vi hed TV 2 Lorry, havde vi besøg af to af stifterne, hvor de fortalte om, hvordan det dengang forholdstvist lille tøjmærke pludselig blev ringet op af Adidas.

Se indslaget herunder. 

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Karl-Oskar Olsen og Magnus Carstensen var i TV 2 Lorry i 2006 for at fortælle om, hvordan det føltes, da de blev ringet op af Adidas.

3. Lina Rafn-skandalen

I starten af 2014 var Lina Rafn dommer i X Factor på DR, og hendes stylist havde truffet et åbenbart kontroversielt valg. 

Det karakteristiske Wood Wood-logo på hendes kasket fik i hvert fald stifter og daværende chefdesigner hos Wood Wood til tasterne på Twitter (X i dag, red.):

-Tag den kasket af tak!!! Jeg har en mening over hvem, hvad, hvor mit brand associeres bedst med, tweetede Karl-Oskar Olsen.

Det fik opmærksomhed på ret mange medier, og Lina Rafn endte faktisk med at undskylde:

- Jeg har fuld forståelse for, at Wood Wood ikke vil associeres med et brand så kommercielt som 'X Factor'. Wood Wood er for en lukket kreds af feinschmeckere, og jeg tænkte mig helt ærligt ikke om, da jeg valgte at tage kasketten på til optagelserne , skrev Lina til Ekstra Bladet.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Lina Rafn som dommer i X Faktor i 2014 - med en Wood Wood kasket på
Lina Rafn som dommer i X Faktor i 2014 - med en Wood Wood kasket på
Foto: dr

4. Limited editions og kæmpe køer

Tilbage i 00'erne begyndte Wood Wood som nogle af de første at lave begrænsede oplag af deres kollektioner.

- De havde en forståelse for at skabe en hype omkring deres ting som nogle af de første i Danmark, fortæller Carla Aagaard-Strube.

Generelt havde de ifølge hende altid en finger på pulsen og sørgede for, at deres butikker havde de allernyeste og mest populære brands på hylderne. 

Sådan her så det ud i 2015, hvor en flok unge drenge lå i kø i flere dage foran deres butik for at få fingre i nogle nye Yeezy-sko.

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

En gruppe unge håbefylde unge drenge ligger i kø for at få fingre i et par af Kanye Wests sneakers

5. Shitstorm og manglende betaling

Wood Wood var i modvind i 2023. Nogle mindre danske brands, der havde deres tøj til salg i Wood Wood-butikkerne, fortalte til Euroman, at de ikke modtog betaling for det, der blev solgt.

Og det var måske ikke Wood Woods eneste kontrovers i den periode. Tilbage i 2019 kunne Wood Wood præsentere et dårligt regnskab, og siden har der været udskiftninger i direktører og designere. I 2022 forlod de to tilbageværende stiftere virksomheden, og i går mandag blev virksomheden efter over 20 år i modeverdenen så begæret konkurs.

Selvom det her godt kunne lyde som et farvel til et af de største Københavnske modebrands, er der måske håb endnu:

- Jeg ved, der er snak om opkøb og investeringer lige nu, og at man gerne vil holde på medarbejderne og køre brandet videre. Forhåbentlig kan det få lov at fortsætte, fortæller Carla Aagaard-Struber.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik